در واقع این نکات
نكته هاي باريك تر از مويي هستند كه رعايت آن ها به بهبود مديريت كلاس درس مي انجامد.
· سعي كنيد چشم خود را به داشته هاي دانش آموزان بدوزيد ، نه به نداشته هاي آنان.
· همه به محرك نياز دارند ، تشويق نوعي محرك است .
· اگر دانش آموز درسي را خوب بفهمد ، از آن درس و كلاس راضي است .
· انتقاد سازنده را هميشه با بيان يكي از ويژگي هاي مثبت دانش آموز آغاز كنيد.
· رفتار را سرزنش كنيد ، نه شخصيت را . شما را دوست دارم ، اما كار شما را دوست ندارم .
· براي تسلط بر دانش آموزان ، ابتدا بايد بر خودمان مسلط باشيم .
· همه ي شاگردان را حد متوسط بدانيم و انتظار معجزه از آن ها نداشته باشيم .
· در وجود دانش آموز ضعيف يا بد ، خوبي ها را بجوييد و آن ها را تقويت كنيد.
· هرگز دانش آموز را به كاري كه نمي توانيد ، تهديد نكنيد؛ چرا كه او طرف برنده خواهد شد.
· فرمول تنبيه را پاك كنيد و فرمول تشويق را جايگزين كنيد.
· بهداشت كلامي خود را رعايت كنيد.
· دانش آموزان آن گونه كه ما مي خواهيم نمي شوند ، بلكه آن گونه كه هستيم مي شوند.
· براي رسيدن به هدف هاي خود در كلاس ، مثبت فكر كنيد.
· براي اثر گذاري بر دانش آموزان ، ابتدا بايد بر خواسته هاي آن ها توجه كنيد .
· ياد ندهيم ، از هم ياد بگيريم . حاكم شدن يك سليقه ، نه شدني است نه مطلوب .
· چشم دانش آموز به رفتار ما و گوش او بر گفتار ماست . پس بايد مواظب باشيم چه مي كنيم و چه مي گوييم .
· با روش تدريس ديروز نمي شود دانش آموزان امروز و فردا را آموزش داد.
· نظم كلاس نتيجه ي تدريس خوب است و تدريس خوب نتيجه ي طرح درس خوب .
· بهترين پادزهر معلم براي بد رفتاري دانش آموز اين است كه مايل باشد به دانش آموز كمك كند.
· براي آنكه به ذهن دانش آموز راه يابند ، ابتدا بايد به دل او راه پيدا كنيد.
· براي آنكه به ذهن دانش آموز راه يابيد ، ابتدا بايد به دل او راه پيدا كنيد.
· تكاليف بايد تابع توان دانش آموز باشد و مايه ي سرگرمي ، نه مايه ي عذاب .
منابع :
1 : مهارت هاي آموزش و پرورش ، حسن شعباني ، تهران 1372.
2 : راهبردهاي تدريس ، ترجمه سيامك محجور ، پروين غياثي ، تهران 1379.
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3